title
کد خبر: 200894
00
خواص بی نظیر سنجد برای درمان انواع بیماری‌ها که نمی‌دانید

سنجد با طعم شیرین و بافت آردی آن منبعی فوق‌العاده بسیاری از مواد معدنی، ویتامین است و به دلیل خواص سنجد در طب سنتی مورد توجه است.

به گزارش بهداشت نیوز، سنجد محصول درختی به همین نام است که با نام علمی Elaeagnus angustifolia شناخته می‌شود. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد این گیاه، می‌تواند حتی در شرایط سخت آب و هوایی و خاکی نیز رشد کند و در بسیاری از نقاط ایران و جهان کشت می شود. برای داشتن طعم کامل و به حداقل رساندن طعم قابض، باید منتظر ماند تا میوه کاملاً برسد.

خواص سنجد برای سلامتی

خواص: ضد سرماخوردگی، تب بر، شل کننده عضلات، درمان بیماری‌های شناختی، آنتی اسید، ضد زخم، ضد تومور، مغذی، سینه ای، ضد سرطان احتمالی، ضد اکسید کننده، ضد درد، ضد التهابی، ضد باکتری، ضد قارچ.

قسمتهای مختلف گیاه سنجد به ویژه میوه‌ها و گلها، به طور سنتی در درمان انواع بیماریهای شایع مثل تهوع، سرفه، آسم، تب، زردی و اسهال استفاده می‌شود. استفاده از پودر سنجد و عصاره آن در کاهش درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و همچنین کاهش زمان بهبود زخم ها در فرد آسیب دیده موثر است. سالهاست این ماده گیاهی به عنوان یک خوراکی که می‌تواند میزان بروز سرطان را کاهش دهد و همچنین به عنوان درمانی برای توقف یا معکوس کردن رشد سرطان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. برگها و ساقه ها در درمان آسم، سرفه، اسهال، هموروئید و غیره استفاده می شود. 

بیشترین تأثیرات مورد مطالعه درباره سنجد سنجد روی التهاب و درد مورد است. بیش از 4 کارآزمایی بالینی موجود است و همه آنها اثر مشابهی را به عنوان NSAIDs گزارش کرده اند. سنجد دارای خاصیت شل‌کننده عضلانی است به نحوی وابسته به دوز قابل مقایسه با دیازپام، خاصیت مهار COX مانند ایندومتاسین و ایبوپروفن، و مملو از کامفرول است که می تواند واسطه های التهاب را سرکوب کند.

خواص سنجد برای کبد

    سنجد یک دیورتیک طبیعی است و به خاطر همین خاصیت به پاکسازی و سم‌زدایی کبد کمک ‌می‌کند و در درمان امراضی مثل کبد چرب موثر است.
    این سنجد شگفت انگیز برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی مفید است. عصاره آن شدت سیروز کبدی را تا 30 درصد کاهش می دهد.

خواص سنجد برای لاغری

    به دلیل داشتن فیبر زیاد، سنجد باعث احساس سیری در بدن می‌شود که این می تواند اشتها را کاهش داده و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.
    به علاوه سنجد با حفظ سلامت دستگاه گوارش و فعالیت آن به افرادی که قصد لاغر شدن دارند کمک می‌کند.

خواص پودر سنجد برای چاقی

    تحقیقات علمی و تجربی تاثیر مصرف پودر سنجد را در چاقی، به خصوصی چاقی موضعی در ناحیه صورت نشان داده است. به این منظور باید پودر سنجد را در آب مخلوط کرده و بنوشید.

خواص سنجد برای معده

خواص سنجد برای معده متعدد است که با ترکیب یه قاشق از پودر آن در یک لیوان آب ولرم می‌توانید به آنها دست یابید. از جمله در:

    روغن تفاله سنجد برای زخم معده بسیار موثر است. روغن آن غشای معده را ترمیم می‌کند و زخم معده را التیام می بخشد.
    به طور سنتی، سنجد به عنوان یک دارو برای بهبود زخم یا گاهی اوقات اختلالات معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    سنجد همچنین با داشتن فیبر زیاد در پاکسازی معده از سموم مختلف نیز موثر است.
    این گیاه خوراکی با دارا بودن مقادیر بالای ویتامین K دارای خاصیت ضد خونریزی است.
    از دیگر خواص سنجد برای معده می‌تواند به رفع نفخ معده اشاره کرد که در اثر مصرف عرق تهیه شده از شکوفه آن بدست می‌آید.
    قسمت‌های مختلف گیاه سنجد خواصی برای معده دارد. از جمله روغنی که از هسته و پالپ آن گرفته می‌شود مانع از ایجاد زخم معده شده و عصاره پوست بوته آن با ترمیم غشای معده به بهبود دردهای آن کمک می‌کند. مصرف منظم سنجد موجب محافظت از معده در مقابل عوامل بیماری‌زا شده و شدت و اندازه زخم معده را کاهش می‌دهد.

خواص سنجد برای رفلاکس معده

    تحقیقات نشان داده است که مصرف سنجد ترشح اسید معده را به دلیل داشتن کرباکول طور کامل کنترل کرده و به این شکل در درمان رفلاکس معده موثر است. این گیاه با دارا بودن ترکیبات فلاوونوئیدها و اسیدهای چرب، خاصیت ضد التهابی داشته و در درمان التهاب موثر است.

خواص سنجد در بارداری

    سنجد با داشتن کلسیم بالا مانع از بروز پوکی استخوان و دردهای مفصلی در زنان باردار می‌شود.
    سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی مادران شده و آنها را در مقابل ابتلا به بیماری‌های ویروس و سرماخوردگی مقاوم می‌کند.
    با وجود خواص سنجد در بارداری از آنجاییکه خاصیت انقباض رحم را در این گیاه اثبات کرده است و به طوری که در طب سنتی چینی در هنگام زایمان استفاده می‌شود، مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد و بهتر است تحت نظر پزشک باشد.

خواص سنجد برای کودکان

    ترکیب شیر و سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود.
    پودر سنجد باعث استحکام استخوان‌های در حال رشد کودک می‌شود.
    پودر سنجد با داشتن ویتامین C کمبود این ویتامین را در بدن برطرف کرده و کودک را در مقابل عفونت مقاوم می‌کند.
    مصرف پودر سنجد در درمان تکرر ادرار در کودکان موثر است.
    جوشانده برگ سنجد دارای خواص ضد اسهال و قابض است و به همین دلیل بهترین دارو برای اسهال کودکان به حساب می‌آید.

خواص سنجد برای دیابت

    سنجد با داشتن خواص ضد التهابی به بهبود عملکرد پانکراس و در نتیجه کاهش قند خون افرادی دیابتی کمک می‌کند.
    سنجد با داشتن طعمی شیرین یکی از بهترین جایگزین‌ها برای قند و شکر است.
    عصاره تهیه شده از هسته سنجد خواصی دارد که به کاهش فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت منجر می‌شود. مصرف این عصاره میزان چربی و قند که از علائم اصلی بیماری دیابت هستند را کاهش می‌دهد.

پودر سنجد برای درد زانو

    از قدیم در طب سنتی ایران به دلیل خواص ضد درد و ضد التهابی استفاده می‌شده است. مطالعات فیتوشیمیایی عصاره میوه سنجد نشان می‌دهد که فلاونوئیدها و ترپنوئیدها جزء اصلی اثرات ضد درد و ضد التهابی عصاره میوه سنجد  هستند.
    این عصاره توانایی مهار فعالیت آنزیم های سیکلواکسیژناز نوع 1 و نوع 2 را دارد و به نظر می‌رسد گزینه مناسبی برای تبدیل شدن به یک داروی ضد التهابی خوب است.
    آرتروز یک اختلال مزمن مزمن مفصلی است که معمولاً با افزایش سن پیشرفت می کند. برای تسکین درد و ناراحتی آن، معمولاً از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مسکن (NSAIDs) یا مهار کننده های انتخابی سیکلواکسیژناز -2 (COX-2)  و درمان‌های داخل مفصلی استفاده می شود که برخی از عوارض جانبی جدی مرتبط با استفاده از این داروها را دارد.

خواص پودر سنجد برای پوست

    اگر به دنبال راهی برای داشتن صورتی پر با پوستی صاف هستید، تنها کافی است که مخلوطی از پودر سنجد و آب و یا مخلوطی از پودر سنجد به علاوه پودر کنجد، شیر و عسل را میل کنید.
    پودر سنجد با دارای بودن میزان زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها، با رادیکال‌های آزاد مبارده کرده و به خاطر کلاژن موجود در آن باعث کاهش چین و چروک پوست شده و با روند پیری مقابله می‌کند.
    استعمال روغن سنجد به صورت موضعی روی پوست، در افزایش ضخامت پوست موثر است و همچنین می تواند در ترمیم بریدگی مفید باشد.

منبع: salamdonya

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز