title
کد خبر: 200679
00
دانستنی هایی درباره بیماری هپاتیت+ انواع

"کبد" یکی از مهمترین و بزرگترین غدد داخلی بدن است که وظایف مهمی را به عهده دارد؛ از مهمترین وظایف این عضو می توان به مواردی مانند دفع سموم، ساختن پروتئینهای حیاتی ، تنظیم مصرف قند خون ، سوخت و ساز چربیها و ساخت برخی هورمونهای ضروری اشاره کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، اختلال در عملکرد این عضو، باعث بیماری می‌شود؛ این اختلال ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله ویروسها ، داروها، الکل، سموم، فعال شدن غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن( بیماری اتوایمیون) ایجاد شود.

شایع ترین نوع اختلال، توسط ویروسهای هپاتیت ایجاد می شود که مهمترین آنها ویروس هپاتیت A، B، C,  D  و Eهستند.

علائم و نشانه‌های هپاتیت حاد :

-تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی (یرقان)

-پر رنگی ادرار (تیره شدن ادرار)

-بی‌رنگ شدن مدفوع (سفید شدن رنگ مدفوع)

-تهوع، استفراغ

-بی‌اشتهایی

-خارش بدن

-خستگی، بی‌حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه

که البته ممکن است افراد در هنگام تشخیص این بیماری این علائم را بیاد نیاورند و کاملا بدون علامت باشند.

علت بیماری می تواند عوامل عفونی و غیر عفونی باشد.

درواقع نوع عفونی آن به دلیل انتقال ویروس های مختلف اتفاق می‌افتد و نوع غیرعفونی آن تحت تاثیر شرایط و عوامل بدنی و مصرف برخی از مواد مثل الکل به وقوع می‌انجامد.

هپاتیت نوع A

این نوع از بیماری توسط عفونت ویروسی به نام HAV توسط ویروس مخصوص این بیماری ایجاد می‌شود. ویروسی که اغلب توسط مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به مدفوع شخص مبتلا منتقل می‌گردد. بیشتر افراد مبتلا بدون هیچ گونه آسیب دائمی وارد بر کبد بطور کامل بهبود می یابند.

هیچ درمان خاصی برای هپاتیت A شناخته نشده است. بدن شما خودش، ویروس هپاتیت A را از بین خواهد برد. در بسیاری از موارد، کبد ظرف یک یا دو ماه به طور کامل بهبود می یابد و آسیبی بر جای نمی ماند.

رعایت بهداشت شامل شستن مرتب دستها، یکی از بهترین راه های پیشگیری از هپاتیت A است. واکسن هپاتیت A می تواند از ابتلاء به عفونت ویروسی هپاتیت A پیشگیری کند. واکسن هپاتیت A معمولاً در دو دوز واکسیناسیون اولیه و یک تزریق در ۶ ماه بعد انجام می شود. 

دست های خود را برای پیشگیری از ابتلاء به عفونت به طور مرتب بشویید. دست های خود را پس از دستشویی، پیش از تهیه و یا خوردن غذا، و پس از تعویض پوشک کودک به طور کامل بشویید. همچنین از حوله، ظروف و مسواک شخصی خودتان استفاده نمایید.

هپاتیت نوع B

نوعی از این بیماری که به بیان CDC حدود۴۰۰ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند، هپاتیت B است. هپاتیت B از طریق تماس با ترشحات و مایعات بدن منتقل می‌شود. درواقع اگر این ترشحات که حاوی ویروس HBV هستند به بدن فردی منتقل شوند، می تواند باعث ایجاد هپاتیتB ‌شوند.

در این نوع از بیماری، تماس جنسی یا اشتراک وسایل می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

 مهم ترین راه های انتقال ویروس هپاتیت B عبارتند از:

 تماس جنسی. اگر فرد با یک بیمار مبتلا به عفونت هپاتیت B تماس جنسی محافظت نشده داشته باشد و خون، بزاق، ترشحات که از بدن فرد بیمار وارد بدن وی شود، احتمال ابتلاء به بیماری هپاتیت B وجود دارد.

 استفاده از سوزن مشترک. ویروس هپاتیت B به راحتی از طریق سوزن یا سرنگ های آلوده منتقل می شود.

  سوزن های تصادفی. کارکنان بخش های مراقبت های بهداشتی، کادر درمان و کسانی که با خون انسان در تماس هستند، در معرض خطر ابتلاء به هپاتیت B قرار دارند.

 ویروس هپاتیت B  می تواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود.

هپاتیت B  از دسته بیماری های است که می تواند مزمن شده و ایجاد سیروز و سرطان و نارسا ئی کبد نماید برای این ویروس واکسیناسیون جهت پیشگیری وجود دارد که ازسال ۱۳۷۰ به بعد نیز در ایران برای نوزادان متولد شده  انجام می شود. این واکسیناسیون در سه نوبت در طی ۶ ماه صورت می گیرد  و برای افراد در معرض خطر ابتلا نیز واکسیناسیون توصیه می شود که گرو ههای زیر می باشند: 

 .    افراد با رفتارهای پرخطر.

•    افرادی که در مکان های عمومی زندگی می کنند.

•    پزشکان، پرستاران، کادر درمان و سایر افرادی که به خاطر شغل خود با خون انسان در تماس هستند.

•    افراد مبتلا به بیماریهای مزمن

•    افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند

•    افرادی که با بیمار مبتلا به هپاتیت B زندگی می کنند

•  افراد دیالیزی

•    همسر بیماران مبتلا به هپاتیت B

در صورت ابتلا به این بیماری درمان داروئی جهت این امر وجود دارد که با مراجعه به پزشک متخصص بیماریهای عفونی در صورت لزوم درمان انجام می شود. 

هپاتیت نوع C

این نوع از بیماری نیز از طریق مایعات بدن منتقل می‌شود. تماس جنسی یا استفاده از سرنگ مشترک می‌تواند سبب انتقال بیماری گردد. شایعترین نوع هپاتیت ویروسی است که باعث سیروز کبدی می شود.

. افراد در معرض خطر

•  تماس با خون آلوده به دلیل اقتضای شغلی مانند وارد شدن یک سوزن آلوده به پوست

•    مصرف کنندگان مواد تزریقی با سرنگ  های مشترک

•    خال کوبی 

•  تماس جنسی با افراد آلوده 

•    دریافت خون آلوده و فراورده ها یا یک عضو آلوده ( که با توجه به آزمایشهای متعدد که بر روی خونها انجام میشود کمتر مطرح است )

•    دریافت فاکتورهای انعقادی آلوده

•    تحت درمان دیالیز بودن به مدت طولانی

•    متولد شدن از مادر مبتلا به هپاتیت C

اشتراک در مسواک، ریش تراش، ناخن گیر، برس، کیسه حمام و سایر وسایل حمام، سنجاق سر، وسایل آرایشی و هر گونه جسم برنده و نفوذی باعث انتقال ویروس می شود و ممنوع است .

هپاتیت C از چه راههای منتقل نمی شود ؟

•  تماس های فیزیکی معمولی و در آغوش گرفتن

•  از راه آب و غذا

•  شنا کردن در استخر

انتقال ویروس هپاتیت C در داخل خانواده شایع نیست ، حتی جدا سازی قاشق، بشقاب و لیوان ضروری نیست.

این بیماری واکسن ندارد ولی در صورت ابتلا درمان داروئی وجود دارد که با مراجعه به پزشک متخصص بیماریهای عفونی در صورت لزوم درمان انجام می شود.

هپاتیت نوع D

این نوع از بیماری، به هپاتیت B وابسته است و بدون وجود آن در بدن، نمی‌تواند منتقل گردد. ویروس نوع دلتا یا D بیماری نیز از طریق خون یا ترشحات آلوده بدن منتقل می‌گردد.

 نوع هپاتیت E

نوعی از بیماری در آب است که معمولا در مناطق غیربهداشتی وجود دارد و توسط آب آلوده منتقل می شود.

۱- الکل و دیگر سموم:

مصرف دائمی الکل به تدریج سبب از بین رفتن سلولهای کبد و التهاب آن شده این بیماری را به دنبال دارد. با گذشت زمان آسیب دائمی به کبد وارد می‌شود و سیروز کبدی، را ایجاد می نماید.

۲- پاسخ سیستم ایمنی:

سیستم ایمنی به عنوان محافظ بدن ممکن است اشتباها یک عضو را مورد حمله قرار داده  و آنتی بادی‌ برای مبارزه با آن ایجاد کند. برخی مواقع سیستم ایمنی بدن با کبد مبارزه کرده و سبب التهاب آن می‌شود و اصطلاحا هپاتیت اتوایمیون را ایجاد می کند.

نکات کلیدی در رابطه با پیشگیری از ابتلا به تمامی هپاتیت ها 

-  نداشتن رفتارهای پرخطر 

-  واکسیناسیون هپاتیت ب

-  رعایت بهداشت فردی 

-  عدم مصرف خودسرانه داروها و مواد گیاهی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز