title
کد خبر: 200568
00
چرا دچار حملات میگرنی می‌شویم؟

سردردهای میگرنی طیف وسیعی از سردردها را شامل می شوند که علائم و علل گوناگونی دارند و می توانند در محدوده ضعیف تا خیلی شدید بروز کنند تا جایی که زندگی روزمره افراد را مختل نمایند و فعالیت های روزانه آنان را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، سردرد میگرنی اغلب به صورت یک درد مبهم شروع می شود و به درد ضربان دار تبدیل می شود. این دردها معمولا با داشتن فعالیت بدنی شدیدتر می شوند و از یک طرف سر به قسمت های دیگر سر، سرایت می کنند.

چرا دچار حملات میگرنی می‌شویم؟

در مطالعات گذشته بسیاری از پزشکان بر این باور بودند که میگرن به دلیل تغییرات جریان خون در مغز رخ می دهد اما تحقیقات اخیر نشان می دهند که این تغییرات جریان خون در مغز می تواند موجب شدیدتر شدن دردهای میگرنی شود اما عامل اصلی ایجاد درد چیز دیگری است.

طبق این تحقیقات میگرن زمانی شروع می شود که سلول های عصبی سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند که باعث تحریک اعصاب سر و صورت می شود.

این سیگنال ها باعث ترشح مواد شیمیایی و هرمون هایی مانند سروتونین و پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین می شود که موجب متورم شدن رگ های خونی در مغز و  التهاب و درد در اعصاب سر شود.

عوامل موثر بر بروز سردردهای میگرنی

تغییرات هورمونی

بسیاری از زنان در دوره قاعدگی، در دوران بارداری یا زمانی که در حال تخمک گذاری هستند دچار سردرد می شوند. همچنین یائسگی و استفاده از داروهای ضدبارداری هرمونی نیز می توانند از عوامل موثر در ابتلا به سردرد باشد.

استرس

استرس موجب ترشح مواد شیمیایی در مغز و بروز التهاب و تغییر در جریان رگ های خونی و در نهایت بروز سردرد میگرنی می شود.

خوراکی ها

خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های الکلی و هم چنین غذاهای دارای مواد افزودنی در ابتلا به سردرد موثر است.

کافئین

مصرف کافئین به خودی خود می تواند یک راه درمانی برای کنترل سردرد باشد اما با توجه به اینکه کافئین از جمله مواد اعتیاد آور است، پس از یک دوره مصرف مداوم، قطع کافئین می تواند عامل بروز سردرد باشد.

تغییرات آب و هوا

تغییرات فشار در هوا، بادهای شدید یا تغییر در ارتفاع همگی می توانند باعث ایجاد میگرن شوند.

عوامل محرک صدا و نور

صداهای بلند و نورهای شدید آزار دهنده از عوامل محرک برای سردرد هستند.

داروها

داروهای وازودیلاتور داروهایی هستند که باعث گشاد شدن رگ های خونی می شوند و اغلب در بیماران فشارخون، آریتمی و نارسایی های قلبی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها می توانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند.

دخانیات

استفاده از دخانیات علاوه بر اینکه سردردهای میگرنی را شدیدتر می کند از عوامل بروز اولیه آن نیز محسوب می شود.

آیا میگرن قابل درمان است؟

هنوز هیچ درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد. اما درمان های دارویی و غیردارویی زیادی هستند که باعث کنترل بیماری و همچنین کاهش سردردهای میگرنی می شوند.

اولین درمانی که برای کنترل میگرن باید در پیش بگیرید اصلاح سبک زندگی، تغییر در رژیم غذایی و خوردن غذاهای سالم و همچنین گنجاندن فعالیت های یوگا و مدیتیشن در برنامه ریزی روزانه است.

پس از اصلاح سبک زندگی، استفاده از مسکن ها و ضدالتهاب ها برای کنترل سردرد توصیه می شود.

سخن آخر

سردرد با اینکه بسیار آزاردهنده است و می تواند باعث تعارضات شدیدی در زندگی افراد مبتلا به آن شود، معمولا باعث بروز اسیب های جدی و طولانی مدت نمی شود.

آنفارکتوس میگرنی به معنای سکته مغزی بر اثر میگرن است که به ندرت رخ می دهد و بسیار دور از ذهن به نظر می رسد.

اما همه بیماران مبتلا به این بیماری باید در هنگام شدیدتر شدن حملات میگرنی و علائم سردرد خود و یا طلانی شدن غیرمعمول حملات، آگاه باشند و اگر به مراحل حاد رسیدند حتما باید به پزشک و متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایند. 

منبع: drdr


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز