title
کد خبر: 200377
00
درمان‌های موثر سرماخوردگی در خانه را بشناسید

هیچ دارویی سرماخوردگی را معالجه نمی‌کند، اما برخی درمان‌ها به کاهش علائم سرماخوردگی و کوتاه شدن مدت دوره سرماخوردگی کمک می‌کنند

به گزارش بهداشت نیوز، وقتی دچار سرماخوردگی می‌شویم، انتظار داریم یک هفته دچار علائم باشیم و هفته دوم را با باقی‌مانده علائم سرماخوردگی بگذرانیم.

اما این به معنی گذراندن دو هفته سخت نیست؛ زیرا با به‌کارگیری درمان‌های دارویی و خانگی سرماخوردگی می‌توانیم علائم سرماخوردگی را به حداقل ممکن برسانیم.

در زیر با برخی از درمان‌های سرماخوردگی که پژوهش‌های علمی، کارآیی آن‌ها را نشان داده‌اند، آشنا می‌شویم:

نوشیدن آب کافی

وقتی به اندازه کافی مایعات بنوشیم، بدن دچار کمبود آب نمی‌شود و ترشحات بینی و سایر بخش‌های تنفسی رقیق‌تر خواهد بود. آب و آبمیوه دو گزینه خوب هستند.

پیشنهاد ویژه برای کاهش علائم سرماخوردگی، نوشیدن آب گرم با آب‌لیموی تازه و عسل است.

از نوشیدن قهوه، نوشابه‌های گازدار یا کافئین‌دار و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنیم؛ زیرا باعث افزایش دفع آب و ایجاد کم‌آبی در بدن می‌شوند.

استراحت در خانه

کاهش فعالیت بدنی برای کوتاه کردن دوره بیماری و بهبودی زودتر لازم است.

درمان گلودرد

غرغره (چرخاندن) محلول نمکی گرم در دهان و گلو برای کاهش سوزش گلو و رفع ناراحتی گلو در سرماخوردگی مفید است.

برای درست کردن محلول نمکی مناسب جهت شست‌وشوی گلو، باید یک یا نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان (۲۰۰ سی‌سی) آب گرم حل نماییم.

بهتر است افراد مبتلا به فشارخون بالا به جای نمک، از جوش شیرین استفاده کنند.

به‌طور معمول، کودکان شش ساله یا کوچک‌تر توانایی چرخاندن محلول شست‌وشوی گلو در دهان را ندارند.

استفاده از خوراکی‌های یخ مانند بستنی یا قطعات یخ در دهان هم موثر است. هم‌چنین انواع گوناگونی از اسپری، قرص یا آب‌نبات حاوی مواد موثر برای درمان گلودرد در داروخانه‌ها قابل تهیه است.

بهتر است قرص و آب‌نبات رفع گلودرد به کودکان زیر ۶ سال داده نشود؛ زیرا احتمال خفگی وجود دارد.

رفع گرفتگی بینی در سرماخوردگی

علاوه بر داروهای سرماخوردگی که به صورت غیرنسخه‌ای و با مشورت دکتر داروساز از داروخانه‌ها قابل تهیه هستند، قطره و اسپری بینی حاوی محلول نمکی هم می‌تواند در رفع گرفتگی بینی موثر باشد.

تسکین درد

برای بزرگسالان، استفاده از داروهای ضددرد غیرنسخه‌ای با مشورت دکتر داروساز، بهترین راه برای کاهش درد حاصل از سرماخوردگی محسوب می‌شود.

تجویز این داروها، به‌خصوص آسپیرین برای کودکان، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی دارد و بهتر است با پزشک متخصص بیماری‌های کودکان مشورت گردد.

سوپ گرم

برای اینکه گلوی متورم آماده فرو بردن لقمه‌های غذا باشد، خوردن چند قاشق سوپ گرم در آغاز وعده غذایی مفید است. این کار به کاهش ناراحتی گلو و بلع راحت‌تر غذا کمک می‌کند.

عسل

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که استفاده از عسل در افراد بالای یک سال که سرفه می‌کنند با نتایج مثبتی همراه بوده است. خوردن آن به‌خصوص همراه با آب گرم توصیه می‌شود.

افزایش رطوبت هوا

گذاشتن بخور آب سرد در خانه یا محل کار، رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و به کاهش گرفتگی بینی و رقیق شدن ترشحات تنفسی کمک می‌کند.

لازم است آب موجود در دستگاه هر روز به طور کامل تعویض شود و دستگاه بخور طبق توصیه تولیدکننده به طور مرتب شسته و تمیز گردد.

داروهای غیرنسخه‌ای سرماخوردگی

بر پایه علائم موجود، داروهای سرماخوردگی، داروهای ضددرد و داروهای آنتی‌هیستامین غیرنسخه‌ای پس از مشورت با دکتر داروساز از داروخانه‌ها قابل تهیه بوده و در کاهش علائم سرماخوردگی بسیار مفید هستند.

لازم است از مصرف بی‌رویه این داروها بپرهیزیم و فقط طبق دستور دکتر داروساز یا راهنمایی مندرج در بروشور دارو، آن‌ها را مصرف کنیم.

برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر ۵ سال بهتر است با پزشک متخصص بیماری‌های کودکان مشورت نماییم.

 
درمان‌ غیرموثر سرماخوردگی

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که درمان زیر روی سرماخوردگی کارآیی ندارد:

آنتی‌بیوتیک‌ها

این داروها باکتری‌ها را از بین می‌برند، ولی یادآور می‌شویم عامل ایجاد سرماخوردگی، ویروس است. به همین دلیل آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی ساده هیچ نقشی ندارند.

اطلاعات علمی در مورد تاثیر ویتامین ث و روی (Zinc) در درمان سرماخوردگی با نتایج ضد و نقیض همراه بوده است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف آن‌ها با پزشک معالج مشورت صورت گیرد.

منبع: abidipharma


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز