title
کد خبر: 200344
00
شربت لوراتادین چیست؟ + عوارض جانبی و نحوه مصرف آن

شربت لوراتادین به عنوان یک آنتی هیستامین علائمی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه ناشی از “تب یونجه” و سایر آلرژی ها را درمان می کند، همچنین این دارو برای تسکین خارش کهیر نیز استفاده می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، لوراتادین از بروز کهیر یا واکنش جدی آلرژیک (آنافیلاکسی) جلوگیری یا آن را درمان نمی کند، بنابراین اگر پزشک برای درمان واکنش های آلرژیک اپی نفرین تجویز کرده است همیشه انژکتور اپی نفرین خود را همراه داشته باشید. دقت داشته باشید از لوراتادین به جای اپی نفرین استفاده نکنید.

در صورت خوددرمانی با این دارو دستورالعمل های محصول را با دقت بخوانید یا اینکه با داروساز یا پزشک مشورت کنید. از قرص یا کپسول لوراتادین برای کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. به گزارش وب ام دی، اگر از فرم مایع یا جویدنی آن نیز در کودکان زیر 2 سال استفاده نکنید مگر با تجویز پزشک.

نحوه مصرف شربت خوراکی لوراتادین
اگر از محصول بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید قبل از مصرف آن تمام دستورالعمل های موجود در بسته محصول را بخوانید. در صورت تجویز این دارو توسط پزشک تمام دستورالعمل های وی را دنبال کنید و در صورت داشتن سوال از پزشک خود کمک بگیرید.

این دارو را به صورت خوراکی با غذا یا بدون غذا به طور معمول یک بار در روز یا طبق دستور پزشک یا روی محصول مصرف کنید. در صورت استفاده از قرص های جویدنی هر قرص را خوب بجوید و ببلعید.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید دوز آن را به دقت با استفاده از قاشق موجود در بسته شربت اندازه گیری کنید. دقت داشته باشید از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. دوز دارو براساس سن، وضعیت سلامتی و پاسخ به درمان تعیین می شود. بیش از حد مجاز از این دارو استفاده نکنید.

در صورت عدم بهبود علائم آلرژی بعد از 3 روز یا تداوم کهیر بیش از 6 هفته این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر وضعیت شما بدتر شد یا فکر کردید مشکل پزشکی جدی مانند واکنش آلرژیک بسیار جدی یا آنافیلاکسی به وجود آمده بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.

اثرات جانبی مصرف شربت لوراتادین
این دارو به طور معمول عوارضی ندارد، اما در صورت بروز هرگونه اثر غیرمعمول بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است.

با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض به پزشک خود اطلاع دهید.

قبل از مصرف لوراتادین اگر نسبت به آن آلرژی دارید به پزشک خوود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. قبل از استفاده از این دارو درباره سابقه پزشکی خود با پزشک صحبت کنید.

در صورت داشتن برخی بیماری های خاص پزشکی مانند بیماری کلیوی و کبدی بدون مشورت پزشک خود خوددرمانی نکنید. لوراتادین به طور معمول در دوزهای توصیه شده باعث خواب آلودگی نمی شود. با این وجود تا زمانی که مطمئن نشوید فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارند را می توانید انجام دهید از کارهایی مانند رانندگی و استفاده از ماشین آلان خودداری کنید.

اگر برای درمان کهیر با تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید در صورت داشتن علائمی مانند رنگ غیرمعمول کهیر، کهیرهایی که کبود یا تاول زده به نظر می رسند، کهیرهای بدون خارش بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این علائم ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر باشد.

فرم مایع یا قرص های جویدنی لوراتادین ممکن است حاوی قند یا آسپارتام باشند، بنابراین در صورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از این مواد در رژیم غذایی دارید رعایت احتیاط توصیه می شود. در مورد استفاده بی خطر از این محصول از پزشک یا داروساز سوال بپرسید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی یا گیجی حساسیت بیشتری نشان دهند، بنابراین این عوارض جانبی خطر زمین خوردن را در این گروه از افراد افزایش می دهد. در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت وضعیت اضطراری استفاده شود و قبل از مصرف این دارو درباره خطرات و مزایای آن با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، این دارو به شیر مادر منتقل می شود. با این حال، بعید است به کودک شیرخوار آسیب برساند، اما بهتر است قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فعل و انفعالات لوراتادین
تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروها را تغییر می دهند یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست.

فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. لوراتادین بسیار شبیه دسلوراتادین است.

دقت داشته باشید هنگام استفاده از لوراتادین از داروهای حاوی دسلوراتادین استفاده نکنید. این دارو در برخی آزمایش ها از جمله تست پوست آلرژی تداخل ایجاد می کند که به احتمال زیاد باعث نتایج نادرست آزمایش می شود.

مصرف بیش از حد لوراتادین
در صورت مصرف بیش از حد لوراتادین و بروز علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی با اورژانس تماس بگیرید. دقت داشته باشید این پزشک توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بنابراین از توصیه مصرف آن برای دیگران خودداری کنید.

منبع: الودکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز