title
کد خبر: 200011
10
علائم خطر لخته خون بعد از تزریق واکسن آسترازنکا

خطر لخته شدن خون یک عارضه جانبی بسیار نادر اما جدی واکسیناسیون علیه بیماری کرونا است.

به گزارش بهداشت نیوز، از آنجا که ارتباط بین لخته شدن و واکسن آسترازانکا و جانسون‌وجانسون تایید شد، مشخص شد که افراد جوان بیشتر در معرض خطر هستند- احتمالاً به دلیل پاسخ ایمنی قوی‌تر به واکسن. 

این وضعیت خطرناک توسط محققان به عنوان «ترومبوسیتوپنی ایمنی ترومبوتیک ناشی از واکسن» (VITT) شناخته می‌شود و از هر یک میلیون تزریق واکسن بیش از 10 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موارد VITT در دریافت‌کنندگان واکسن جانسون‌وجانسون کمتر رایج بود.

خطر VITT بعد از اولین دوز آسترازانکا بیشتر بود. این بیماری بیشتر در افراد جوانتر اتفاق می‌افتد، معمولاً بین 4 روز تا 4 هفته پس از واکسیناسیون. یک مطالعه بریتانیایی نشان داد که از 220 نفر که بین ماه‌های مارس و ژوئن 2021 با VITT تشخیص داده شده بودند، 49 نفر پس از آن فوت کردند.


از آنجا که این موارد اولیه گزارش شد، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی (JCVI) توصیه کرد که افراد زیر 40 سال باید واکسن جایگزین واکسن آسترازانکا در انگلستان دریافت کنند. پس از ارائه این توصیه‌ها، میزان VITT به طور چشمگیری کاهش یافت.

تحقیق در مورد ارتباط بین VITT و واکسیناسیون

پس از ظهور اولین شرایط، محققان در تلاش هستند تا ارتباطی بین نادر بودن لخته شدن و واکسن ایجاد کنند- اگرچه مکانیسم پیوند لخته شدن خون و واکسیناسیون هنوز نامشخص است. محققان امیدوارند با درک مکانیسم مربوطه بتوانند موارد شناخته شده را پیشگیری و درمان کنند و در آینده طراحی واکسن را بهبود بخشند.


اگرچه هماتولوژیست‌های غیر‌معمول در افرادی که با داروی هپارین-داروی ضد انعقاد-تحت درمان قرار می‌گرفتند، به مشکلات مشابهی برخورد کرده بودند-برخی از آنها در موارد بسیار نادر دچار سندرم معروف به ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین (HIT) شدند. 

این وضعیت، که در چند آزمایشگاه در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته است، زمانی رخ می‌دهد که بدن وجود هپارین را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص داده و در نتیجه باعث تولید آنتی‌بادی می‌شود. محققان دریافتند مکانیسم پشت سندرم مرتبط با واکسن مانند HIT است.

بعد از واکسیناسیون به چه نکاتی توجه کنیم

مواردی که پس از واکسیناسیون برای کووید19 باید به آن توجه کرد:


• سردرد شدید که به نظر می‌رسد بدتر می‌شود و با دارو برای تسکین برطرف نمی‌شود


• سردرد همراه با استفراغ، تاری دید، مشکلات در گفتار و یا خواب‌آلودگی


• کبودی و یا خونریزی


• تنگی نفس


• درد قفسه سینه


• ورم پا


• درد شکم


با وجود این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی، برنامه واکسیناسیون شامل واکسن‌های آسترازانکا و جانسون‌وجانسون بسیار موفق بوده است، محافظت می‌کند، اجازه رفع محدودیت‌ها را می‌دهد و در نهایت جان هزاران نفر را نجات داده است.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز