title
کد خبر: 199821
00
اختصاصی/ پوشیدن ماسک در جمع بی‌ماسک‌ها، موثر است؟

ماسک‌ها زمانی بهترین کارایی را دارند که همه افراد در یک اتاق از ماسک استفاده کنند، اما شما همچنان از ماسک زدن حتی در مواردی که اطرافیان شما بدون ماسک هستند، استفاده کنید.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، درست است که ماسک‌ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که همه افراد حاضر در یک اتاق از ماسک استفاده کنند. این به این دلیل است که وقتی یک فرد آلوده ماسک می‌زند، درصد زیادی از ذرات عفونی بازدم شده به دام می افتد و از گسترش ویروس در منبع جلوگیری می شود. و هنگامی که ذرات ویروسی کمتری در اتاق شناور شوند، ماسک‌هایی که دیگران بر صورت دارند احتمالاً مانع از ورود همان میزان ویروس اندک به بدن افراد می‌شود.
اما شواهد زیادی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد ماسک‌ها حتی در مواقعی که دیگران در اطراف یک فرد بدون ماسک هستند ، از سلامتی فرد محافظت می کند. میزان محافظت بستگی به کیفیت ماسک و قدرت مناسب بازدارندگی آن دارد. به عنوان مثال، در جریان شیوع بیماری در هتلی در سوئیس، چندین کارمند و مهمانی که کروناویروس آنها مثبت بود فقط از محافظ صورت (بدون ماسک) استفاده می‌کردند. کسانی که از ماسک استفاده می کردند آلوده نشدند. نتایج یک مطالعه در تنسی نیز نشان می‌دهد که جوامعی که عموما از ماسک استفاده می‌کنند، دارای نرخ بستری پایین‌تری نسبت به مناطقی هستند که نیازی به استفاده از ماسک نمی‌بینند.
یکی از متخصصان برجسته جهان در زمینه انتقال ویروس می‌گوید: کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، دانشمندانی که با عوامل بیماری‌زا و خطرناک کار می‌کنند و کارگرانی که ممکن است در محل کار خود در معرض ذرات خطرناک هوا قرار بگیرند، از ماسک‌های تخصصی مانند N95 برای محافظت استفاده می‌کنند، بنابراین بدیهی است که ماسک‌های مناسب و کارآمد، موثر هستند.
تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی نیز ثابت کرده که ماسک از شخصی که آن را پوشیده محافظت می کند، هرچند میزان این محافظت بسته به نوع ماسک، موادی که از آن ساخته شده، نحوه قرارگیری آن در صورت و نحوه اندازه گیری میزان ذرات موجود در فضا، متفاوت است. اما نتیجه نهایی همه مطالعات این است که ماسک، ابتلای احتمالی فرد به ویروس کرونا را کاهش می دهد.
نتایج یک مطالعه توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری نشان می‌دهد که یک ماسک جراحی استاندارد فقط تا حدود ۷.۵ درصد از ورود ذرات تولید شده توسط سرفه شبیه سازی شده جلوگیری می‌کند اما گره‌زدن کش آن در پشت گوش و استفاده از یک ماسک طبی در کنار آن، میزان ورود ویروس را تقریباً ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.
مطالعه دیگری در ویرجینیا اثبات کرد که ماسک‌های خانگی، ماسک‌های جراحی و محافظ صورت(شیلد) بر اساس اندازه ذرات، از استفاده‌کننده محافظت می‌کنند. این تحقیقات نشان داد که اکثر ماسک‌ها می‌توانند ذرات بسیار بزرگ مانند عطسه را مسدود کنند. اما وقتی محققان به ذرات آئروسل کوچکتر که مسدود کردن آنها سخت است نگاه کردند، حفاظت در برابر آن، از نزدیک به صفر با محافظ صورت تا حدود ۳۰ درصد با ماسک جراحی متغیر بود.
بر اساس یافته‌ها، پزشکان به این نتیجه رسیدند که یک ماسک پارچه‌ای دو لایه ساخته شده از پارچه منعطف و محکم بافته شده، همراه با مواد فیلتر (مانند ماسک جراحی)، می‌تواند محافظت خوبی داشته باشد. یعنی حدود ۷۰ درصد نفوذپذیرترین ذرات را کاهش داده و ۹۰ درصد یا بیشتر ذرات بزرگتر را به دام اندازد. آنها همچنین دریافتند که این ایمنی به تناسب بندهای ماسک نسبت به گوش و اندازه صورت بستگی دارد.
در حالی که مطالعات آزمایشگاهی همه نشان می‌دهد که ماسک می‌تواند از فرد محافظت کند، عملکرد خوب ماسک‌ها در دنیای واقعی به برخی متغیرها بستگی دارد: از جمله اینکه مردم چگونه از آنها به طور مداوم استفاده می کنند، آیا شخص در موقعیتی پرخطر است یا خیر. میزان عفونت در جامعه یک مطالعه دانمارکی بر روی ۶ هزار شرکت کننده، که به نیمی از آنها گفته شد از ماسک استفاده کنند، هیچ مزیتی برای پوشیدن ماسک نشان نداد. اما این مطالعه به دلیل طراحی ضعیف آن مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.
مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که یک ماسک طبی با کیفیت بالا مانند N95، KN95 یا KF94، بهترین عملکرد را دارد. در حالی که واکسیناسیون بهترین محافظت در برابر Covid-19 است، حتی به افراد واکسینه شده توصیه می شود که از تجمع یا حضور در جمعیت‌های بزرگ در داخل خانه در صورت عدم اطلاع از وضعیت واکسیناسیون سایرین، اجتناب کنند. با توجه به این که نوع دلتا بسیار مسری‌تر از انواع دیگر است، توصیه می شود وقتی نمی‌توانید فاصله خود را با دیگران حفظ کنید یا در خارج از منزل هستید یا هیچ کس در اطراف شما ماسک نمی‌زند، از ماسک با بالاترین کیفیت ممکن استفاده کنید.


منبع: NewYorkTimes/ سپتامبر ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز