title
کد خبر: 199632
00
باورهای غلط  رژیم غذایی که نمی‌دانید

هیچ ماده پنهانی برای کاهش یا حفظ وزن وجود ندارد. ما مدت‌هاست که می‌دانیم، رژیم غذایی مناسب و ورزش مهم هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، از جمله این باورهای غلط درباره رژیم غذایی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

خوردن‌‌های شبانه، فرد را چاق می‌کند

 این باور غلط را فراموش کنید. هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که وعده‌های غذایی شبانه موجب افزایش وزن می‌شود. آنچه ما می‌دانیم این است که کالری زیاد موجب افزایش وزن می‌شود و بسیاری از افراد که شب‌ها بیشتر می‌خورند، تمایل به پرخوری و خوردن غذاهای پرکالری دارند. با این حال، خوردن قبل از خواب می‌تواند منجر به سوزش سر دل و سوء‌هاضمه شود. بنابراین سعی کنید بیشتر وعده‌های غذایی معمولی و روزانه را دریافت کنید.

برخی از قندها مضرتر هستند 

شکر، آگاو، عسل و شیره ذرت با فروکتوز بالا کالری بیشتری دارند (بین ۴۸ تا ۶۴ قاشق غذاخوری). تاکنون تحقیقات نشان داده است که بدن ما قندهای افزودنی مانند شیره ذرت با فروکتوز بالا و شکر را به شیوه‌ای مشابه جذب می‌کند. به جای اجتناب از یک نوع خاص قند، سعی کنید قند افزودنی از هر نوع مانند نوشابه، آب نبات و سایر شیرینی‌ها را محدود کنید.

 قهوه برای بدن مفید نیست 

این موضوع باور اشتباهی در رژیم‌غذایی است که اخیراً عنوان شده است. قهوه هنگامی که به طور متوسط (۲ تا ۳ فنجان روزانه) مصرف می‌شود، بخشی مطمئن از رژیم‌غذایی سالم است و به  جذب موادشیمیایی گیاهی حاوی آنتی اکسیدان کمک می‌کند. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع۲، سنگ کیسه صفرا، بیماری پارکینسون و حتی برخی سرطان‌ها کمک کند. با این حال کالری قهوه را کنترل کنید. از مصرف ترکیباتی مانند خامه، شکر و شربت‌های طعم‌دار خودداری کنید.

 هرچه کمتر چربی بخورید، سالم‌تر است

 بدن ما برای رشد به سه ماده مغذی نیاز دارد: پروتئین، کربوهیدرات و چربی. چربی‌های مفید در خوراکی‌هایی مانند آجیل، دانه‌ها، ماهی، آووکادو، زیتون و لبنیات کم‌چرب موجود است که به بدن ما انرژی می‌دهد و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند و هورمون‌های مورد نیاز را در بدن تولید می‌کند. چربی‌هایی که باید محدود شوند یا از آنها اجتناب شود، چربی‌های اشباع و ترانس هستند که در غذاهایی مانند کره، لبنیات پرچرب، گوشت قرمز و بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شوند.

 برای کاهش میزان سدیم، نمک دریا مصرف کنید 

 آیا فکر می‌کنید مصرف نمک دریا موجب صرفه‌جویی در میزان سدیم می‌شود؟ متاسفانه خیر، این نیز یک باور غلط در رژیم‌غذایی است. از نظر میزان، نمک‌های جدید تقریباً سدیم نمک ساده قدیمی را دارند. به جای نمک از طعم‌دهنده‌هایی مانند فلفل، سبزیجات و ادویه‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، حدود ۷۵ درصد از کل نمک مصرفی‌تان را از غذاهای فرآوری‌شده و آماده(به جای نمکدان) مانند سوپ، چاشنی‌ها، پنیر و محصولات کنسروی دریافت می‌کنید.

برای کاهش وزن، بیشتر آب بنوشید

شکی نیست که آب برای بدن حیاتی است اما آیا موثر در کاهش وزن نیز هست؟ درحقیقت خیر. اگر نوشیدن آب موجب پرهیز فرد از نوشیدنی‌های پرکالری می‌شود، مطمئناً می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند اما افزودن آب بیشتر به رژیم‌غذایی، بدون تغییر در هیچ چیز دیگر، در کاهش میزان اعداد نیز تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

 از مصرف دانه‌های فرآوری‌شده اجتناب کنید 

ما می‌دانیم که غلات کامل برای بدن  مفید است زیرا سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، موادمعدنی و مواد شیمیایی گیاهی است. این بدان معنا نیست که باید مصرف تمام غلات فرآوری‌شده را کنار بگذارید. گاهی اوقات، مانند زمانی که بدن در حال دفع کرم روده است، ممکن است مصرف دانه‌های تصفیه شده ضروری باشد. برخی از غلات فرآوری‌شده حاوی اسید فولیک غنی شده هستند. در حالی که غلات کامل انتخاب سالم‌تری هستند، می‌توانید برخی غلات فرآوری شده و غنی شده را نیز به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

 قند کودکان را بیش‌فعال می‌کند

 این بار غلط آنقدر رایج است که غیرممکن به نظر می‌رسد و واقعیت ندارد. با این حال، اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که قند همه کودکان را بیش فعال نمی‌کند. پس چرا بچه‌ها در جشن تولد از در و دیوار بالا می‌روند؟ کیک تولد عامل آن نیست؛ احتمالاً محیط هیجان‌انگیز تولد عامل آن است. با این حال، به میزان قند در رژیم‌غذایی بچه‌ها توجه کنید. خوردن شیرینی زیاد جای کمی برای غذای سالم باقی می‌گذارد.

ورزشکاران به پروتئین زیادی نیاز دارند

 همه می‌دانند که یک فرد ورزشکار برای ساخت عضله و دریافت نیرو به پروتئین زیادی نیاز دارد، درست است؟ خوب، دقیقاً خیر. اکثر رژیم‌های غذایی آمریکایی برای ورزشکاران پروتئین زیادی را تامین می‌کنند. راز واقعی افزایش نیرو و عضلات ورزشی، دریافت کالری کافی، تمرکز بر تمرینات شدید و دریافت میان‌وعده حاوی کربوهیدرات و پروتئین (مانند شیر شکلاتی فاقد چربی) بلافاصله پس از انحام تمرینات شدید عضلانی است. پودر و مکمل‌های خاصی لازم نیست مصرف شود.

مصرف زیاد قند موجب دیابت می‌شود

آیا نگران این موضوع هستید که علاقه‌تان به کیک یا آب‌نبات منجر به بیماری دیابت شود؟ دیگر نگران نباشید. اگر دیابت ندارید، خوردن قند موجب ابتلا به این بیماری نمی‌شود. با این حال، چیزی که خطر دیابت را افزایش می‌دهد، اضافه وزن و غیرفعال بودن است. بنابراین به بدن خود توجه کنید. مصرف کالری‌های زیاد و شیرین را کاهش دهید و تحرک داشته باشید.

 کربوهیدرات‌ها منجر به افزایش وزن می‌شوند

این باور غلط در مورد رژیم‌غذایی را فراموش کنید. همه کربوهیدرات‌ها برای بدن مضر نیستند اما به نظر می‌رسد که افراد با رژیم‌های کم کربوهیدرات وزن خود را می‌توانند کاهش ‌دهند، درست است؟ این نوع رژیم‌ تقریباً همیشه کالری را نیز محدود می‌کند و کالری کمتر به مرور زمان به وزن کمتر منجر می‌شود، مهم نیست که چه میزان کالری از چربی، پروتئین یا کربوهیدرات تامین می‌شود.

نکاتی برای کشف باورهای غلط در رژیم‌غذایی

 * اولا، اگر خیلی خوب به نظر برسد پس صحیح است، تقریباً قطعاً اینطور است. 
* دوما، از خودتان بپرسید که چه کسی این حرف را می‌گوید؟ آیا شخصی که ادعا می‌کند ذی‌نفع است؟ آیا سعی در فروش محصولی دارد؟ آیا اطلاعاتش فقط بر اساس مطالعه‌ای کوچک است؟

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز