title
کد خبر: 199514
00
چگونه از ایست قلبی پیشگیری کنیم؟

شایع ترین علت مرگ در کشور ما ایست قلبی است؛ گفته می شود ایست قلبی خبر نمی کند و بسیار ناگهانی اتفاق می افتد، به این معنی که ایست قلبی اغلب نشانه اولیه ای ندارد و سریع اتفاق می افتد.  

به گزارش بهداشت نیوز، با وجود سریع بودن نشانه های اولیه و همه گیر بودن این نشانه ها، حتی ممکن است قلب در خواب از تپش بایستد. با وجود این، باز هم گروه هایی بیشتر از بقیه در معرض خطر ایست قلبی هستند. پس اگر جزو یکی از این گروه ها هستیم، بیشتر مراقب باشیم.

یکی از دلایل ایست قلبی، بسته شدن رگ های قلب است و فردی که به فشار خون بالا مبتلاست، احتمال بیشتری دارد که ریتم قلبش از بین برود؛ فشار خون بالا به جز اینکه ممکن است رگ های خونی را ببندد، سبب ضخیم شدن عضله های قلب نیز می شود و همه این موارد می تواند قلب را از کار بیندازد.

راه های مراقبت از قلب و جلوگیری از ایست قلبی

پیشگیری از اضافه وزن: چاقی یکی از دلایل اولیه ایست قلبی است. اگر چاق هستیم و از اضافه وزن رنج می بریم، توصیه می شود به ورزش روی آورده و رژیم بگیریم؛ چاقی بیش از اندازه سبب می شود، رگ های قلبمان بگیرد و خون به قلب نرسد، همین موضوع قلب ما را از حرکت نگه می دارد. بنابراین لازم است کمتر فست فود بخوریم، به دلیل اینکه قند، کلسترول و چربی های اشباع شده فست فودها، ما را به ایست قلبی نزدیک تر می کند.

دخانیات: اگر سیگار می کشیم، بیشتر از دیگران احتمال دارد که ریتم قلبمان نامنظم شود و دچار ایست قلبی شویم. با دود کردن هر نخ سیگار، خود را بیشتر به مرگ نزدیک می کنیم؛ به جز سیگار، بقیه مواد مخدر هم مانند کوکایین و تمام مواد مخدر تزریقی نیز، می توانند ما را دچار ایست قلبی کند.

پرهیز از استرس: با حفظ آرامش و دوری از استرس،‌ به سلامت قلب و عروق خود کمک کنیم؛ بیماری‌ های قلبی عروقی، علت اصلی مرگ در بسیاری از کشورهاست که عوامل خطرساز رفتاری، سبب این مشکل است.

اختلالات روانی بیشتر به صورت عوارض یا اختلالات همراه در مبتلایان به بیماری ‌های قلبی و عروقی رخ می‌ دهد. افسردگی، اضطراب، اختلالات شناختی، اضطرابی و خلقی در بسیاری از این بیماران دیده می‌شود.

حمله ‌های قلبی به وسیله دستگاه عصبی خودکار و به دلیل استرس ‌های هیجانی نظیر اندوه، ترس یا خشم شدید به وجود می‌ آید، بنابراین تعجبی ندارد که بالا بودن سطح نشانه های اضطرابی، خطر حمله قلبی را افزایش دهد. در واقع اگر اضطراب داریم، بیشتر به بیماری ‌های قلبی مبتلا می‌ شویم.

فعالیت بدنی: بی ‌تحرکی، تنها به استراحت در تخت اطلاق نمی ‌شود، کارمندی که ساعت ‌ها پشت یک میز بنشیند، به درجاتی از بی ‌تحرکی مبتلاست؛ در واقع اگر کمتر از پنج هزار قدم در روز یعنی کمتر از سه کیلومتر در روز پیاده ‌روی ‌کنیم، زندگی بی تحرکی داریم و در این‌ صورت، خطر بیماری‌ های قلبی عروقی، ما را تهدید می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، کاهش فعالیت فیزیکی در مقایسه با مصرف دخانیات، چاقی و دیابت، مرگ و میر بیشتری را به دنبال داشته است، اما کم تحرکی، بیشتر از دیگر موارد در حوزه پیشگیری از بیماری ‌ها مورد غفلت واقع شده است.

چهارمین علت مرگ در دنیا، نداشتن فعالیت جسمانی بوده و کاهش فعالیت فیزیکی یک پدیده شوم جهانی است که به کشور ما هم سرایت کرده است.

اصلی ترین مشکلی که در اثر کم‌ تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی به وجود می آید، اضافه وزن و چاقی است، چرا که افراد کم ‌تحرک، کالری مصرفی خود را نمی ‌سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند، در پی آن نیز، افراد به بسیاری از بیماری ها مبتلا می شوند که در اصل، منشا همه این بیماری در کم تحرکی است.

«مریم کوهکن» کارشناس پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.