title
کد خبر: 199323
00
چند راهکار ساده برای مقابله با حساسیت پاییزی

وقتی هیستامین در بدن آزاد شود، بدن تشخیص حساسیت داده و با آبریزش از بینی و چشم سعی می‌کند حساسیت را دفع کند.

به گزارش بهداشت نیوز، همانقدر که پاییز برای برخی یادآور رنگهای گرم، چای داغ و باران‌های گاه و بیگاه است؛ برای برخی دیگر تجربه یک بیماری متشکل از آبریزش بینی، خارش چشم و پوست و دیگر انواع حساسیت‌ها به اسم «حساسیت فصلی» است. این دسته از افراد شرایط سختی را در پاییز تجربه می‌کنند. اما رعایت چند راهکار ساده قبل از رسیدن به درمان دارویی می‌تواند تا حد زیادی پاییز این دسته از افراد را هم دلنشین کند.

حساسیت فصلی چیست؟

چرا بعضی از افراد در فصولی از سال مثل بهار یا پاییز دچار حساسیت می‌شوند و اصلا حساسیت فصلی چیست؟

حساسیت فصلی یا آلرژی در واقع واکنش بدن به موادی بی‌ضرر است. یعنی بدن ما به مواردی مثل گردوغبار و یا گرده گیاهان در فصلی خاص واکنشی همچون حمله دشمن به بدن نشان می‌دهد و شروع به آزاد کردن ماده‌ای به نام «هیستامین» برای مقابله با این دشمنان فرضی می‌کند!

وقتی هیستامین در بدن آزاد بشود، بدن تشخیص حساسیت داده و با آبریزش از بینی و چشم سعی می‌کند حساسیت را دفع کند. حالا باید چه کنیم تا با این تشخیص بدنمان در مواجهه با گردش‌های فصلی، کنار بیاییم؟

ریشه حساسیت خود را بشناسید

اول به صورت تجربی و بعد در مراجعه به پزشک موارد و ریشه‌های حساسیت خود را بشناسید. بعضی افراد فقط به گردوغبار پاییزی حساسیت دارند. این دسته نباید دمای خانه خود را به صورت مصنوعی مرطوب نگه دارند چون گردوغبار در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کند. و یا اینکه برای تمیز کردن خانه حتما باید از ماسک استفاده کنند.

افراد دیگری که به گیاهان، گرده آنها و یا مواد پراکنده مابین برگ‌های ریخته شده گیاهان در پاییز حساس هستند هم باید از محیط‌های رشد این گیاهان دوری کنند.

کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید

این روزها با شیوع کرونا همه ما در بیرون از محیط خانه از ماسک استفاده می‌کنیم. ماسک تا حد زیادی جلوی ورود مواد حساسیت‌زا به دهان و بینی ما را می‌گیرد. اما چشم‌ها محفوظ نیستند و همچنین این مواد حساسیت‌زای پاییزی می‌توانند بین موهای ما جا خوش کنند.

پس موقع بیرون رفتن از کلاه و عینک آفتابی هم استفاده کنید. چاره‌ای نیست، مواد حساسیت‌زا در بیرون از خانه حضور دارند و این ما هستیم که باید خودمان را از آنها حفظ کنیم.

در و پنجره‌ها را ببندید

هوای مطبوع پاییزی برای برخی خوشایند است و به همین دلیل در ساعاتی از روز که هوا گرمتر است در و پنجره‌ها را باز می‌گذارند. اما باید بدانید هر در و پنجره باز در حال دعوت آلرژن‌ها یا همان مواد حساسیت‌زا به سمت دهان، بینی وچشم افراد دارای حساسیت است.

دستگاه‌های تصفیه هوا عموما قیمت بالایی دارند. اما در صورت امکان استفاده از آنها با فیلترهای استاندارد و تعویض به موقع فیلترها به خصوص در اتاق خواب، خواب راحت‌تر و دوری بیشتر از حساسیت را برایتان به همراه خواهد شد.

حوالی ظهر از خانه بیرون بروید

طبق تحقیقات، گرده‌ و ذرات معلق، صبح‌های زود و زمانی که فعالیت آدم‌ها در حال شروع شدن است، بیشتر است. اگر مجبور نیستید به خاطر شرایط کاری صبح زود از خانه بیرون بروید، خارج شدن از خانه به حوالی ظهر و یا ساعت 10به بعد موکول کنید تا کمتر در معرض مواد حساسیت‌زا باشید.

قبل از خواب دوش بگیرید

همانطور که گفتیم مواد حساسیت‌زا روی مو و لباس شما لانه می‌کنند، پس لازم است در ورودی خانه، لباسهای بیرون و آنهایی که روی لباس دیگری پوشیده‌اید را کنار بگذارید. اگر شبها قبل از خواب دوش بگیرید، به خاطر دفع مواد حساسیت‌زا از لابه‌لای موها خواب راحت‌تری خواهید داشت.

ملافه و روبالشی خود را دست‌کم هفته‌ای یک بار تعویض و شستشو کنید تا ذرات معلقی که احتمالا روی تاروپود پارچه لانه کرده‌اند، شما را اذیت نکنند. پارچه‌ها را با آب گرم بشویید و برای خشک شدن در جایی که در معرض مواد حساسیت‌زاست قرار ندهید.
منبع: خبرگزاری فارس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز