title
کد خبر: 197511
00
ویتامین‌هایی که در باروری مردان موثرند

هنگامی که با ناباروری روبرو هستید عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید مانند ژنتیک، سن، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و... اما یک گزینه برای افزایش شانس فرزندآوری شما وجود دارد که نسبتا ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به طور خاص ویتامین های موثر در باروری مردان که از طریق غذا یا مکمل ها دریافت می کنید می‌توانند در درمان ناباروری موثر باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است، علم حوزه ریز مغذی ها و مفهوم آن هنوز در مراحل اولیه است. با این وجود، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. در مردان مطالعات نشان داده است که برخی مکمل ها می توانند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. در این مقاله برخی از محبوب ترین مکمل ها برای باروری را با اثربخشی و دوز آنها توضیح داده ایم.

استیل ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه ال کارنیتین است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. به تحرک اسپرم کمک می کند. تحقیقات معتبر نشان داده است که ALC و LC می توانند تحرک اسپرم را در مردان افزایش دهند. توصیه های دوز مورد استفاده برای افزایش باروری مردان معمولا بین 1 تا 3 گرم در روز برای ALC و LC متغیر است. با این حال قبل از مصرف LC یا ALC برای اطمینان از ایمنی و دوز مناسب، باید با یک متخصص مشورت کرد.

ویتامین C

یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند آسیب سلولی را در سراسر بدن کاهش و جذب آهن و تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می دهد. مطالعات نشان دادند که مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تعداد، تحرک و گاهی انسجام DNA را بهبود می بخشد. میزان توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین C برای مردان 90 و برای زنان 75 میلی گرم است.

کلسیم

تحقیقات قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی، احتمال باروری را افزایش می دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که کمبود کلسیم می تواند علت ناباروری در مردان باشد، زیرا کلسیم در تولید اسپرم نقش دارد. RDA کلسیم برای مردان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر لبنیات دریافت کنید در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.
ویتامین های موثر در باروری مردان

کوآنزیم Q10

مطالعات اخیر نشان می دهد که مکمل CoQ10 ممکن است غلظت و تحرک اسپرم را در مردان نابارور بهبود بخشد.

ویتامینD

تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامینD ممکن است با ناباروری در مردان و زنان معتبر مرتبط باشد، بنابراین آزمایش کمبود ویتامینD بسیار مهم است.

ویتامین E

یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان ویتامین E است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است عملکرد اسپرم را در مردان تقویت کرده و از سلامت باروری عمومی حمایت کند. RDA ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم است.

امگا 3 

هنگام بررسی الگوهای غذایی، مصرف غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر در مردان و زنان همراه است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید، مصرف مکمل در هنگام اقدام برای بارداری ممکن است مفید باشد.
سلنیوم

تحقیقات 2015 گزارش می دهد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای کیفیت پایین منی و تحرک ضعیف اسپرم باشد. از آنجایی که سلنیوم برای تولید اسپرم برای بدن مردان ضروری است، برخی از تحقیقات نشان داده اند که ترکیب سلنیوم و ویتامین E می تواند کیفیت مایع منی و تحرک اسپرم را بهبود بخشد. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.
روی

تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان داده اند که کمبود زینک ممکن است منجر به کیفیت پایین اسپرم شود. با این حال، ارتباط بین این ماده معدنی و باروری مردان ثابت نشده است. در یک مطالعه در سال 2020 دریافتند که مکمل های غذایی حاوی روی و اسید فولیک تعداد و عملکرد اسپرم یا میزان تولد زنده را بهبود نمی بخشد.  RDA برای روی 8 میلی گرم برای زنان و 11 میلی گرم برای مردان است.

آیا می توان مولتی ویتامین مصرف کرد؟

از آنجا که ویتامین های موثر در باروری مردان زیاد هستند، ممکن است به جای خرید یک مکمل، استفاده از یک مولتی ویتامین با کیفیت بالا راحت تر باشد. به دنبال مولتی ویتامین با آنتی اکسیدان های مناسب باشید که تقریبا 100 درصد از نیاز روزانه را برای موارد زیر تأمین می کند:
ویتامین سی، ویتامین ای، ویتامین دی
زینک، کوکیوتن، سلنیوم، امگا3

موارد احتیاط مصرف مکمل ها

در حالی که اکثر ویتامین ها بدون نسخه فروخته می شوند، لزوما بی خطر نیستند. بسیاری از مکمل ها می توانند با داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشند، بنابراین در صورت مصرف داروهای خاص، پیش از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه ممکن است مصرف بیش از حد ویتامین ها دور از ذهن به نظر برسد، اما مصرف دوزهای بیش از حد آن ممکن است موجب آسیب به بدن شود. برای جلوگیری از این مشکل، دستورالعمل های دوز موجود در برچسب مکمل را بررسی کنید.

منبع: پوراطب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز