title
کد خبر: 196914
00
توصیه های کرونایی به مبتلایان دیابت

مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: درگیری افراد دیابتی با بیماری کووید ۱۹ و مشکلات ریوی ناشی از آن نسبت به دیگر افراد بیشتر است و اگر قند خون خود را کنترل نکنند باید به توصیه های کرونایی بیشتر توجه کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، روح اله یزدانی اظهار کرد: دیابت جزو بیماری های غدد است و عدم کنترل قند خون وبالا بودن آن، سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند و فرد را در معرض خطر بیماری های عفونی نظیر بیماری کووید ۱۹ قرار می دهد.

وی بیان کرد: افراد مبتلا به دیابت، پیش از ابتلا به ویروس کرونا اقدامات لازم مانند همراه داشتن شماره تلفن ارائه دهنده خدمات درمانی خود، فراهم کردن منابع کافی داروها و مواد مصرفی برای نظارت بر قند خون در منزل را انجام دهند.

یزدانی گفت: در صورت ابتلا به کرونا، بیماران باید روزانه چند بار قند خون خود را کنترل کنند و دریافت مجدد نسخه برای داروهای خود (خصوصا انسولین) و آنچه ممکن است لازم باشد در داروها یا رژیم غذایی خود را انجام دهند و با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرند.

وی با بیان این که استرس ناشی از ابتلا به بیماری باعث افزایش قند خون بیماران دیابتی شده و داروی مصرفی آن ها نیز به ویژه اگر کورتون باشد، کنترل قند را بر هم می زند، افزود: در این شرایط سعی کنید استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

یزدانی یادآور شد: افراد دیابتی بهتر است قرنطینه خانگی داشته و از استرس به دور باشند تا از عواقب ریوی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در امان باشند.

وی عنوان کرد: فرد مبتلا به دیابت، علاوه بر مصرف دارو طبق دستور پزشک، باید سبک زندگی صحیح شامل تغذیه مناسب، داشتن فعالیت کافی، بهره مندی از خواب به موقع و کافی و داشتن رویکرد مناسب برای کاهش اثر استرس را داشته باشد.

یزدانی با بیان این که مبتلایان به دیابت به سه وعده اصلی غذا و میان وعده نیاز دارند تا به افت قند خون و مشکلات ناشی از آن دچار نشوند، گفت: افراد مبتلا به دیابت مصرف پروتئین های بدون چربی را در مصرف روزانه خود قرار دهند.

وی ادامه داد: مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات و همچنین مصرف چربی و شیرینی نیز محدود شود.

یزدانی به بیماران مبتلا به دیابت در شرایط همه گیری کرونا توصیه کرد: نوشیدن زیاد مایعات در کاهش قند خون موثر بوده و در طی شبانه روز خواب کافی داشته باشید همچنین به طور مرتب قند خون خود را کنترل کنید.

وی با اشاره به این که ورزش با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن باعث کاهش قند خون می شود، افزود: نداشتن فعالیت بدنی در دوران خانه نشینی می تواند اثر منفی بر کنترل قند خون بیماران داشته باشد.

یزدانی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا، علاوه بر تداوم مصرف داروهای خود زیر نظر پزشک معالج، لازم است در دوران ماندن در خانه از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم برای حفظ سلامت خود پیروی کنند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز