title
کد خبر: 194252
00
چرا بعضی جوش‌ها خارش دارند؟ +روش‌های مقابله

فرض کنید صبح از خواب بیدار شده‌اید و ناگهان جوش قرمز، ملتهب و شدیدا خارش‌داری را روی صورت خودتان می‌بینید. شاید اول تصور کنید که پشه‌ها طی ساعات شب شما را نیش زده‌اند، اما بعدا متوجه می‌شوید که واقعا با یک جوش خارش‌دار طرف هستید.

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به این‌که این مشکل برای خیلی‌ها پیش آمده است، از دکتر راشل نازارین، متخصص پوست‌ومو و یکی از اعضای گروه درماتولوژی Schweiger  در نیویورک درخواست کرده‌ایم که درباره آن برای ما توضیح دهند. اگر شما هم دچار این جوش‌های خارش‌دار شده‌اید، دستکاری و خاراندن آنها را متوقف کنید و حتما ادامه این مطلب را بخوانید. 


چرا جوش‌ها حالت خارش پیدا می‌کنند؟ 

وقتی که از جوش‌های پوستی صحبت می‌کنیم، التهاب و قرمزی جزو پیامدهای همیشگی آنها هستند، اما خارش خود جوش‌ها آن‌قدرها شایع و رایج نیست. دلیلش هم به‌سادگی این است که جوش‌های آکنه‌ای به‌صورت ذاتی با خارش همراه نمی‌شوند. پس این مشکل به احتمال زیاد از مشکلات پوستی ثانویه مانند حساسیت پوستی یا خشکی پوست نشات می‌گیرد که با اختلال در سد دفاعی پوست و ساختار مرطوبآن همراه است. 


به‌گفته دکتر نازارین، «احساس خارشی که در جوش‌ها به‌وجود می‌آید، به‌واسطه تلاش‌های نادرست یا تهاجمی برای مقابله با جوش‌ها تشدید می‌شود و به سطح شدیدتری می‌رسد. شست‌وشوی بیش از حد، دستکاری مداوم یا استفاده از محصولات موضعی غلیظ و سنگین برای رفع خارش جوش‌ها عمدتا به تحریکات پوستی شدیدتری منتهی می‌شوند». 


در کنار همه اینها، این احتمال هم وجود دارد که جوش‌های خارش‌دار اساسا جوش به معنای رایج نباشند. این متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «جوش‌های آکنه‌ای رایج بیشتر با درد یا تحریک‌پذیری حسی همراه هستند. بنابراین احساس خارش در ناحیه جوش می‌تواند از نشانه‌های مشکلات پوستی دیگری مانند فولیکولیت، روزاسه یا اگزما باشد. همه این مشکلات پوستی نام‌برده می‌توانند ویژگی‌هایی شبیه به جوش‌های قرمز آکنه‌ای داشته باشند. 

 

توجه داشته باشید که هر کدام از این مشکلات پوستی به روش‌های درمانی متفاوتی نیاز دارند و در درجه اول باید تحت نظر متخصصان پوست‌ومو بررسی شوند». بنابراین دستکاری مشکلات پوستی و تلاش برای مقابله با آنها بدون مشورت گرفتن از پزشکان می‌تواند به‌راحتی باعث تشدید این مشکلات شود. 


چگونه با جوش‌های خارش‌دار مقابله کنیم؟ 

اگر با جوش‌های آکنه‌ای عادی و ساده مواجه باشیم، اولین کاری که خیلی‌ها می‌کنند، تلاش برای خشک کردن جوش‌ها و سپس استفاده از کمپرس‌های داغ است که ما آنها را توصیه نمی‌کنیم. اگر جوش آکنه‌ای از نوع خارش‌دار باشد هم باید کاملا با احتیاط و البته به شیوه‌های متفاوت رفتار کنید. 

 

دکتر نازارین می‌گوید: «استفاده از محصولات موضعی شدیدا خشک‌کننده یا استفاده از کمپرس داغ برای افزایش جریان خون در سطح پوست، هر دو می‌توانند باعث تشدید خارش و تحریکات پوستی شوند یا حتی اساسا خود این مشکلات را به‌وجود بیاورند. بهترین راهکار برای مقابله با جوش خارش‌دار، شستن صورت با آب خنک یا ولرم و با استفاده از شوینده‌های ملایم است. بعد از شستن صورت نیز باید پوست را به‌آرامی خشک کنید». 


مهم‌ترین کاری که باید از آن پرهیز کنید، خاراندن ناحیه جوش است. به‌گفته دکتر نازارین، «خاراندن جوش می‌تواند التهابات پوستی را افزایش دهد که نهایتا نتیجه‌ای جز افزایش خطر شکل‌گیری اسکارهای آکنه‌ای ندارد. به‌جای دستکاری جوش‌ها، می‌توانید از کمپرس یخ برای تسکین التهاب آنها کمک بگیرید و از محصولات هیدروکورتیزون موضعی 1 درصد برای رفع خارش پوست استفاده کنید». 

منبع: سلامت

skincare


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز