title
کد خبر: 151148
00
آیا ترشحات چشمی بیماران کرونا واگیردار است؟

پزشکان ایتالیایی مورد بیماری‌ را گزارش می‌دهند که پس از پاک شدن ویروس کرونا از بینی‌اش، میزان قابل‌شناسایی ذرات واگیردار ویروسی را در چشمانش داشت.

به گزارش بهداشت نیوز:  این زن ۶۵ ساله که نخستین مورد ثابت‌شده کرونا در ایتالیا بود از شهر ووهان چین به این کشور پرواز کرده بود.

این زن 5 روز بعد از ورود به ایتالیا علائم کووید-۱۹ را بروز داد و روز بعد در بیمارستان بستری شد.

علائم اولیه او سرفه خشک، گلودرد، آبریزش و گرفتگی بینی و قرمزی چشم بود. آزمایش این زن برای ویروس جدید کرونا مثبت شد و چند روز بعد دچار تب، تهوع و استفراغ هم شد.

پزشکان در روز سوم بستری این زن از چشم او نمونه گرفتند و ماده ژنتیکی ویروس را در آن یافتند.

گرچه قرمزی و التهاب چشم این زن در روز بیستم بستری برطرف شد، ویروس تا روز بیست و یکم بستری در ترشحات چشمی او یافت می‌شد.

بعد برای چند روز ویروس از ترشحات بینی و چشم این بیمار ناپدید شد اما در روز بیست وهفتم بستری یک بار دیگر ویروس در نمونه‌های ترشحات چشمی این زن یافت شد.

همچنین معلوم شد ویروس‌های یافت‌شده در چشم‌های بیمار قابلیت تکثیر دارند.

این پزشکان با توجه به این یافته‌ها می‌گویند ترشحات چشمی از بیماران کووید-۱۹ ممکن است حاوی ویروس‌های عفونت‌زا باشند و احتیاطات بهداشتی مانند پرهیز از تماس دست با بینی، دهان و چشم‌ها و شستشوی مکرر دست بیشتر ضروری است.

همچنین چشم‌پزشکان هنگام معاینه بیماران باید احتیاط بیشتری کنند چراکه چشم‌ها هم محل ورود ویروس و هم منشاء انتشار آن هستند.

قرمزی و التهاب ملتحمه چشم قبلا نیز به عنوان علامت احتمالی کووید-۱۹ گزارش شده بود.

پزشکان چینی هم گزارش کرده بودند چشم‌ها می‌توانند محل تکثیر ویروس و منشاء انتشار عفونت باشند اما هنوز معلوم نیست میزان مسری بودن ترشحات چشمی چقدر است.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز