title
کد خبر: 189779
ف
دردسر جدید واکسن آسترازنکا

واکسن پربحث آسترازنکا یک عارضه جدید دیگری از خود نشان داده است.

به گزارش بهداشت نیوز، واکسن آسترازنکا بر روی برخی از تزریق شدگان عارضه ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتیک را پدید آورده است که به پوست مربوط می شود. این عارضه قبلا در کسانی که واکسن های هپاتیت بی و آنفلوآنزا را زده بودند نیز رویت شده بود.
 
این عارضه یک نوع «اختلال خونریزی نادر» به شمار می رود.
 
بر اساس گزارش دیلی میل ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتیک در بیش از 100 هزار نفر که واکسن کرونای آسترازنکا را زده اند مشاهده شده است.
 
این عارضه به طور اختصار ITP نامیده می شود. ITP نوعی بیماری است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن پلاکت ها را از بین ببرد. پلاکت ها سلول های خونی هستند که خون را لخته می کنند و برای جلوگیری از خونریزی و کبودی پس از آسیب به آنها نیاز است.
 
افراد می توانند پس از ویروس ، واکسن یا داروهای خاص ITP دریافت کنند ، اما علت آن اغلب ناشناخته است. معمولاً با آزمایش خون تشخیص داده می شود.
 
این وضعیت می تواند باعث ایجاد کبودی جزئی در بدن شود و برخی از این عوارض به صورت نقطه نقطه شدن بدن باقی می ماند. این نقطه ها بنفش رنگ هستند.
 
بروز عوارض این چنینی باعث شده تا محققان به افراد زیر 40 سال توصیه کنند برای مقابله با کرونا از واکسن دیگری به غیر از آسترازنکا استفاده کنند.
 
این عارضه نادر پیش از این در کشور اسکاتلند هم مورد بررسی قرار گرفته بود. بر اساس گزارش های مختلف این عارضه ممکن است در واکسن تک دوز جانسون و جانسون نیز رویت شود اما در فایزر و مدرنا وجود ندارد چرا که این دو واکسن ماهیت متفاوتی نسبت به آسترازنکا و جانسون دارند.
 
 
منبع:جام جم آنلاین

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
بینا اپتیک