title
کد خبر: 81707
00
7 ماده غذایی که حشرات را فراری می دهند

یکی از چالش‌هایی که برخی افراد در روزهای گرم سال، خصوصا هنگام مسافرت با آن مواجه هستند، گزیدگی با انواع حشرات است. از گزیدگی حشرات خطرناکی مانند عقرب و پشه مالاریا که بگذریم، بیشتر حشرات ریزی که گزیدگی آنها سلامت ما را به خطر نمی‌اندازد و تنها باعث واکنش‌های پوستی می‌شود، به بوی برخی مواد غذایی حساسیت دارند و در صورتی که بوی بدن ما آنها را آزار بدهد، اصلا به سمت‌مان نمی‌آیند.

به گزارش بهداشت نیوز: متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که بیش از اندازه در فصل تابستان با گزیدگی حشرات مواجه می‌شوند یا در طول سفر مدام مورد گزش‌های مختلف قرار می‌گیرند، مواد غذایی خاصی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را مصرف کنند تا احتمال گزیدگی را به حداقل ممکن برسانند.
 

1. سیر و پیاز

چطور عمل می‌کند؟ آلیسین، ماده موثره موجود در سیر است که حشرات از آن بیزار هستند. زمانی که شما سیر مصرف می‌کنید، بوی خاصی از منافذ پوستی‌تان بیرون می‌زند که حشرات را فراری می‌دهد. پیاز و خانواده آن مانند پیازچه و موسیر هم حاوی آلیسین هستند و مصرف آنها در روزهای گرم سال احتمال گزیدگی با حشرات را کاهش می‌دهد.
چطور استفاده کنیم؟ اگر می‌توانید همراه وعده‌های غذایی اصلی، سیر و پیاز خام مصرف کنید. اگر به مصرف پیاز و سیر خام علاقه ندارید، یک عدد سیر یا پیاز خام را خرد کنید و پایین تختخوابتان قرار دهید. استفاده از غذاهای طعم‌دارشده با سیر یا پیاز هم می‌تواند احتمال گزیدگی با حشرات را در فصل تابستان را کاهش دهد.
 

2. سرکه سیب

چطور عمل می‌کند؟ گذشتگان ما برای سال‌های طولانی از سرکه سیب به‌عنوان دفع‌کننده مناسب برای حشرات استفاده می‌کردند. خوردن سرکه سیب باعث تغییر بوی طبیعی پوست می‌شود که حشرات از این بو بیزار هستند.
چطور استفاده کنیم؟ شما می‌توانید سرکه سیب را به‌عنوان چاشنی در انواع سالادها، سوپ‌ها و سس‌های سالاد استفاده کنید. افزودن سرکه سیب به کمی عسل و ترکیب آن با میوه‌ها می‌تواند طعم جذابی برای شما ایجاد کند.
 

3. گوجه‌فرنگی

چطور عمل می‌کند؟ گوجه‌فرنگی سرشار از ترکیبی به‌نام «تیامین» یا ویتامین B1 است. زمانی که ما گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنیم، بوی پوست بدنمان برای حشرات شدیدا نامطلوب می‌شود.
چطور استفاده کنیم؟ شما می‌توانید برای پیشگیری از گزیدگی حشرات حداقل روزی دو گوجه‌فرنگی خام بخورید یا از آن در تهیه انواع سوپ‌ها و سالادها کمک بگیرید. استفاده از ماسک گوجه‌فرنگی درست پیش از خواب باعث تغییر بوی صورت و بدن و دفع حشرات از شما می‌شود. شاید جالب باشد بدانید استفاده از گوجه‌فرنگی رنده‌شده روی بخش‌های گزیده‌شده پوست باعث التیام خارش و حساسیت موضعی پوست می‌شود.
 

4. گیاه علف لیمو

چطور عمل می‌کند؟ علف لیمو، گیاهی است که روغنی به نام «سیترونلا» در آن وجود دارد. این روغن از گذشته‌های دور و از منظر طب سنتی به‌عنوان یکی از دافعان اصلی حشرات محسوب می‌شده است. بوی این روغن شدیدا برای انواع حشرات، مخصوصا حشرات پروازی، آزاردهنده است.
چطور استفاده کنیم؟ علف لیمو را می‌توان به 2 روش استفاده کرد؛ روش اول اینکه از آن در تهیه انواع سوپ‌ها و خورش‌ها کمک گرفت. روش دوم هم اینکه با کمک این گیاه و مقداری عسل و سرکه سیب، ماسک خانگی تهیه کرد و آن را روزی یکی-‌ دو بار و هر بار به مدت 15 دقیقه روی پوست قرار داد.
 

5. فلفل تند

چطور عمل می‌کند؟ انواع فلفل‌های تند حاوی ترکیبی به‌نام «کپسایسین» هستند که این ترکیب شدیدا برای حشرات آزاردهنده است و باعث دفع آنها می‌شود.
چطور استفاده کنیم؟ شما می‌توانید در روزهای گرم تابستان یا در سفرهای خود، انواع فلفل تند را به غذاها، سالادها یا سس‌های سالاد اضافه کنید. قرار دادن یکی-‌ دو عدد فلفل تند در محل خواب نیز به دفع حشرات کمک زیادی می‌کند.
 

6. گریپ‌فروت

چطور عمل می‌کند؟ گریپ‌فروت حاوی ترکیبی به‌نام «نوتکاتون» است که باعث دفع حشرات از بدن می‌شود. نوتکاتون که برای ما انسان‌ها عطر خوشایند گریپ‌فروت را به همراه دارد، بوی بسیار نامطلوبی برای انواع حشرات محسوب می‌شود.
چطور استفاده کنیم؟ شما می‌توانید برای پیشگیری از گزش حشرات از گریپ‌فروت یا آب آن در انواع سالادهای روزانه خود استفاده کنید. البته بهتر است برای دریافت مقادیر مناسبی از نوتکاتون، از حرارت‌دهی گریپ‌فروت خودداری کنید.
 

7. انواع لوبیا و عدس

چطور عمل می‌کند؟ انواع لوبیا و عدس مانند گوجه‌فرنگی، ترکیبی به‌نام «تیامین» دارند و باعث رها شدن بوی خاصی در سطح بدن می‌شوند که این بو برای حشرات بسیار نامطلوب است.
چطور استفاده کنیم؟ شما می‌توانید برای پیشگیری از گزیدگی حشرات، انواع لوبیا یا عدس را با سایر ترکیباتی مانند گوجه‌فرنگی، فلفل یا سرکه سیب که به آنها اشاره کردیم، مخلوط و مصرف کنید.
 

7 نکته طلایی در گزیدگی

  1. اگر در مناطقی از کشور که حشرات خطرناکی مانند عقرب دارند، دچار گزیدگی شدید، بلافاصله و بدون از دست رفتن وقت به پزشک مراجعه کنید.
  2. اگر دقایقی بعد از گزیدگی علائمی مانند درد قفسه سینه، تورم لب‌ها، زبان‌ یا صورت، تنفس سخت، احساس بسته شدن راه گلو، تپش قلب، سرگیجه، سردرد یا استفراغ سراغتان آمد، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  3. اگر بعد از گزیدگی دچار افزایش دمای بدن یا افزایش دما در قسمت گزیدگی همراه ایجاد ضایعه قرمز یا سیاه‌رنگ شدید، از خاراندن محل گزیدگی خودداری و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  4. اگر با حشرات ریز و بدون خطر گزیده شدید و محل گزیدگی پوست خارش داشت، می‌توانید برای تخفیف این خارش، یا از کمپرس یخ استفاده کنید یا کرم‌های ضدخارش بدون نسخه مانند هیدروکورتیزون بخرید و به محل گزیدگی بزنید. ضمن اینکه استفاده از داروهای بدون نسخه خوراکی مانند آنتی‌هیستامین هم می‌تواند خارش ناشی از گزش‌های معمولی را کاهش دهد.
  5. اگر در اثر گزش‌های معمولی دچار سوزش در ناحیه گزیدگی شدید، به‌هیچ‌عنوان این منطقه از پوست را نخارانید و به‌جای آن از کمپرس یخ یا آب سرد برای تخفیف سوزش پوست کمک بگیرید.
  6. اگر محل گزیدگی دردناک است و شما با پزشک فاصله دارید، می‌توانید تا رساندن خود به مرکز درمانی از داروهای بدون نسخه و ضددرد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  7. در صورتی که با گزش‌های معمولی مواجه شدید و مطمئن بودید گزیدگی خطرناکی نداشته‌اید، می‌توانید مقداری عسل روی محل گزیدگی قراردهید. عسل حاوی ترکیبات آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب است و به همین دلیل هم ماساژ آن روی محل گزیدگی می‌تواند خارش و التهاب ناشی از گزیدگی را کاهش دهد.

منبع: بهپو


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز