title
کد خبر: 58311
00
برای کنترل قند خون از این ماده غذایی بی نظیر کمک بگیرید

کمک به پیشگیری از انواع سرطان، درمان افزایش کلسترول و قند خون، تخفیف استرس و میگرن از مهمترین خواص گوجه فرنگی (Tomato) و فواید درمانی آن است.

به گزارش بهداشت نیوز، گوجه فرنگی ماده غذایی بینظیری بوده، که هم به عنوان سبزی و هم میوه مصرف شده و از خواص درمانی فوق العاده ای برخوردار است. این سبزی پرخاصیت و سودمند میزان زیادی ویتامین و مواد معدنی دارد و مصرف آن باعث حفظ سلامتی می‌شود. کمک به پیشگیری از سرطان (دهان، مری، روده، پستان، گردن رحم، پانکراس، پروستات و ریه)، حوادث قلبی عروقی، پوکی استخوان، کمک به پیشگیری و درمان افزایش کلسترول و قند خون، کاهش استرس و میگرن از مهمترین خواص گوجه فرنگی و فواید درمانی آن است.
همچنین گوجه فرنگی
برای رفع مسمومیت های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. برای آشنایی بیشتر با خواص گوجه فرنگی برای حفظ تندرستی و سلامت با ما همراه باشید.

گیاه شناسی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی گیاهی چند ساله با ساقه ای نیمه چوبی و برگهای منشعب پرزدار، با میوه ای گرد یا بیضی شکل به رنگ قرمز است. میوه و دانه این گیاه به مصرف تغذیه ای و دارویی میرسد. از گوجه فرنگی به صورت خام و پخته شده استفاده میشود، با این وجود لازم است بدانیم خواص گوجه فرنگی خام بسیار بیشتر از گوجه فرنگی پخته یا فرآوری شده است.

خواص گوجه فرنگی (طبیعت و خواص درمانی)

طبع میوه گوجه فرنگی سرد است. مهمترین خواص درمانی این میوه شامل خاصیت ضد سرطان، ضد چربی، ضد تجمع پلاکتی، ضد التهاب، مقوی، ضد دیابت و آرامبخش است. برخی از مهمترین خواص گوجه فرنگی در درمان بیماری ها به طور خلاصه عبارتند از:

  • مصرف منظم گوجه فرنگی باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون میشود. این دو نوع چربی عامل اصلی بروز بیماری های قلبی و سکته هستند و باعث گرفتگی رگهای خونی و رسوب چربی در شریانهای خون میگردند. از این رو مصرف گوجه برای بیماران قلبی عروقی بسیار مفید است.
  • یکی از مهمترین خواص گوجه فرنگی تقویت و بهبود بینایی و درمان مشکلات چشم است. این گیاه حاوی ویتامین آ فراوان بوده که میتواند آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را در بدن خنثی نماید.
  • در طب سنتی از گوجه فرنگی برای درمان نقرس و تصفیه خون استفاده میشود.
  • خاصیت ضد التهاب این میوه باعث شده که از آن به منظور کمک به درمان بیماری های التهابی نظیر روماتیسم و آرتریت استفاده شود. همچنین املاح موجود در گوجه فرنگی باعث شده که مصرف منظم و روزانه آن خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد.
  • گوجه فرنگی حاوی ترکیبات پولیفنولیک و اسیدهای ارگانیک سالم مانند اسیدسیتریک، اسیداگزالیک و اسیدمالیک است. در نتیجه مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن میسازد.
  • مصرف گوجه فرنگی تازه و استفاده از ماسک تهیه شده از آن باعث نرمی و لطافت پوست شده، پیری و چین و چروک پوست را به تعویق می اندازد.
  • گوجه فرنگی حاوی فیبر فراوان بوده و مصرف آن به درمان یبوست کمک میکند.
  • از خواص گوجه فرنگی برای بیماران دیابتی کمک به کاهش و کنترل قند خون است. این میوه حاوی کربوهیدرات و قند پایین بوده، همچنین به دلیل وجود کروم موجود در آن به کنترل قند خون کمک می کند و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می نماید.

چند توصیه در مورد مصرف گوجه فرنگی

  1. جالب است بدانید برخی از مواد موثر گوجه فرنگی بیشتر در پوست آن یافت میشود، بنابراین سعی کنید پوست آن را نیز مصرف کنید.
  2. توصیه متخصصان تغذیه مصرف روزانه یک یا دو عدد گوجه فرنگی است.
  3. توصیه میشود از مصرف گوجه فرنگی سبز و نارس خودداری شود، چرا که به دلیل وجود ماده ای به نام سولانین باعث مسمومیت میگردد.
  4. لازم است از پختن گوجه فرنگی درون ظروف آلومینیومی خودداری شود، چرا که به دلیل خاصیت اسیدی بودن، باعث حل شدن آلومینیوم و افزایش غلظت آن در بدن و مسمومیت مزمن این عنصر در بدن میشود.
  5. مصرف گوجه فرنگی برای مردان بسیار مفید بوده، از ایجاد سرطان پروستات پیشگیری میکند.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین ث، ا و کا، مولیبدن، پتاسیم و منگنز میباشد. همچنین منبع بسیار خوبی برای انواع ویتامین های گروه ب، کروم، منیزیم، آهن، فسفر، مس، فولات و فیبر غذایی است. از دیگر مواد موثر موجود در این سبزی پرخاصیت و سودمند، کارتنوئیدها خصوصا لیکوپن، لوتئین، پلی فنولها، مواد معطر و اسیدهای چرب است.

جدول ارزش غذایی و خواص گوجه فرنگی

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم 
 انرژی 18 کیلو کالری 
 چربی 0/11 گرم 
 پروتئین 0/95 گرم 
 کربوهیدرات 4/01 گرم 
 قند 2/49 گرم 
 فیبر 0/7 گرم 
 سدیم 11 میلی گرم 
 پتاسیم 218 میلی گرم 
 کلسیم 11 میلی گرم 
 فسفر 28 میلی گرم 
 آهن 0/68 میلی گرم 
 منیزیم 9 میلی گرم 
 منگنز 0/105 میلی گرم 
فولات 105 میکروگرم 
 ویتامین ب6 0/078 میلی گرم
ویتامین آ 489 واحد

 

مضرات گوجه فرنگی (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  • برخی افراد ممکن است نسبت به گوجه فرنگی حساسیت داشته باشند.
  • زیاده روی در مصرف گوجه فرنگی ممکن است باعث تولید سنگ مثانه در برخی افراد شود.
  • مصرف زیاد گوجه فرنگی برای مادران شیرده مضر بوده، چون باعث کاهش میزان شیر میگردد.
 
منبع: کتاب خواص طبیعی و درمانی میوه ها و سبزیجات

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز