title
کد خبر: 54170
00
این ۴ ماده غذایی انرژی شما را از بین می‌برند

همه ما در مواقعی که شدیدا تحت فشار هستیم، مانند شب‌های امتحان یا انجام دادن کارهای سخت، به انرژی زیادی نیاز داریم. به همین دلیل هم بسیاری از افراد در این مواقع از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای تقویت تمرکز و افزایش سطح انرژی استفاده می‌کنند. با این‌حال، وجود قند خیلی زیاد در همین نوشیدنی‌ها موقتا سطح انرژی را بالا می‌برد و پس از مدتی، این انرژی را به‌صورت ناگهانی نابود می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز:

1. برنج و نان سفید

اگرچه غله‌ها به‌طور طبیعی منبع خوبی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن هستند، اما غلات فرآوری‌شده مانند آن‌چه در تولید نان‌ها، برنج‌ها و ماکارونی‌های سفید به‌ کار می‌رود، وضعیت متفاوتی دارند. درواقع، این محصولات غذایی می‌توانند قند خون انسولین را به‌طور قابل توجهی افزایش بدهند و بعد هم سطح انرژی را در بدن پایین بیاورند. غلات فرآوری‌شده، برخلاف غلات سبوس‌دار، دارای پوسته بیرونی و پُر از فیبر نیستند و درنتیجه بسیار سریع‌تر از غلات سبوس‌دار جذب می‌شوند.
راه‌حل: از غلات سبوس‌دار استفاده کنید تا انرژی مطلوب و پایداری در طول روز داشته باشید و مانع از اُفت ناگهانی قند خون شوید که شانس آن در صورت استفاده از غلات فرآوری‌شده و سفید زیاد است.


۲. مواد غذایی حاوی قندهای افزودنی مانند غلات صبحانه

غلات صبحانه، یکی از گزینه‌های محبوب برای افزایش سطح انرژی در اولین ساعات صبح است، اما بسیاری از این محصولات نمی‌توانند انرژی پایداری را در بدن به‌ وجود بیاورند. دلیلش این است که بیش از ۵۰ درصد از کربوهیدرات موجود در غلات‌های صبحانه رایج را قندها تشکیل می‌دهند. وقتی که این مقدار از قند در کنار فیبر کم قرار می‌گیرد، می‌تواند انرژی بدن را موقتا زیاد کند و در ادامه این انرژی را به‌صورت ناگهانی تخلیه سازد.
راه‌حل: موقع انتخاب غلات صبحانه سراغ انواعی بروید که حاوی قندهای افزودنی نیستند و فیبر زیادی دارند. همچنین استفاده از این خوراکی‌ها را متوقف کنید: ماست‌های طعم‌دار، آب‌میوه‌های مصنوعی، ‌کلوچه‌ها و کیک‌های صنعتی،‌ چای‌ها و قهوه‌های شیرین و آماده.


۳. غذاهای سرخ‌کردنی و فست‌فودی

بیشتر غذاهایی که چربی زیاد و فیبر کمی دارند، انرژی بدن را تحلیل می‌برند، چون قابلیت‌های گوارشی بدن را ضعیف می‌کنند. ضعیف بودن و آهسته بودن گوارش، سرعت جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی ضروری به بدن نرسند. همین مشکل اجازه نمی‌دهد که انرژی پایداری برای بدن در طول روز شکل بگیرد. همچنین، زیاده‌روی در مصرف غذاهای چرب می‌تواند احساس پُری بیش از حد به شما بدهد و در ادامه انرژی بدن را به‌صورت ناگهانی تحلیل ببرد.
راه‌حل: اگر قصد دارید که از مواد غذایی چرب و سرخ‌شده استفاده کنید، میزان استفاده را به حداقل برسانید تا اثرات جانبی آن‌ها را کاهش بدهید. همچنین تعداد دفعات استفاده از این مواد غذایی را هم کم کنید.


۴. نوشیدنی‌های انرژی‌زا

همه ما در مواقعی که شدیدا تحت فشار هستیم، مانند شب‌های امتحان یا انجام دادن کارهای سخت، به انرژی زیادی نیاز داریم. به همین دلیل هم بسیاری از افراد در این مواقع از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای تقویت تمرکز و افزایش سطح انرژی استفاده می‌کنند. با این‌ حال، وجود قند خیلی زیاد در همین نوشیدنی‌ها (۱۰ قاشق چای‌خوری یا ۵۲ گرم در هر قوطی تک‌نفره) موقتا سطح انرژی را بالا می‌برد و پس از مدتی، این انرژی را به‌صورت ناگهانی نابود می‌کند.
راه‌حل: به‌ جای استفاده از این نوشیدنی‌ها، باید از میوه‌های سرشار از قند طبیعی یا آب ساده استفاده کنید. یکی از مشکلاتی که انرژی ما را سریعا کاهش می‌دهد، کم‌آب شدن بدن است.

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز