کد خبر: 20754
ف
مصرف آنتی بیوتیک موجب ناشنوایی می شود
طبق یافته های مطالعاتی، گروهی از آنتی بیوتیک های قوی در درمان «فیبروز کیستیک» می توانند موجب افزایش ریسک از بین رفتن دائمی شنوایی شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، طبق یافته های مطالعاتی، گروهی از آنتی بیوتیک های قوی در درمان «فیبروز کیستیک» می توانند موجب افزایش ریسک از بین رفتن دائمی شنوایی شوند. آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید توسط حدود ۷۰ هزار نفر در دنیا که مبتلا به بیماری مزمن تاثیرگذار بر ریه، لوزالمعده، کبد، کلیه ها و روده ها هستند استفاده می شود.

یافته های محققان دانشگاه اورگن آمریکا نشان داد بیمارانی که مجبور به استفاده از دوز بالای آنتی بیوتیک ها برای کاهش عفونت های تنفسی شان هستند، ۴.۷۹ برابر بیشتر در معرض ناشنوایی دائمی قرار داشتند. این وضعیت می تواند بواسطه انزواطلبی، افسردگی و زوال شناختی در این بیماران تشدید شود.

آمینوگلیکوزید مانع از سنتز پروتئین باکتریایی می شود و برای از بین بردن عفونت های مرگبار ضروری است اما در عین حال می تواند موجب کاهش عملکرد شنوایی در گوش درونی و همچینین عملکرد کلیه ها شود.

در این مطالعه، تیم تحقیق گزارش پزشکی ۸۱ بیمار مبتلا به فیبروز کیستیک را با رده سنی ۱۵ تا ۶۳ سال بررسی کردند. آنها این افراد را از لحاظ میزان دوز مصرف به چهار گروه تقسیم کردند. محققان دریافتند هرقدر میزان دوز مصرف این آنتی بیوتیک بیشتر باشد احتمال بروز ناشنوایی نیز بالاتر خواهد بود.

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.